
Jeżeli nie ma Cię na pierwszej stronie w Google, to nie istniejesz. I oczywiście wiele osób może powiedzieć, że są inne sposoby na skuteczny marketing, a na SEO świat się nie kończy. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że pozycjonowanie to jedna z najtańszych, a zarazem najskuteczniejszych taktyk pozyskiwania klientów. Do jej ogromnych zalet należy również fakt, że w przeciwieństwie np. do Google Ads, działa długofalowo.
Jest zatem o co walczyć. Każdy sklep internetowy musi jednak gdzieś zacząć. Właśnie – gdzie? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Co to w ogóle jest pozycjonowanie (SEO)?
Pozycjonowanie, określane też mianem SEO (Search Engine Optimization) to zbiorcze określenie dla działań, których celem jest, by dana strona znalazła się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że uniwersalny zakres wspomnianych działań nie istnieje. Każdy sklep internetowy jest inny i każdy wymaga indywidualnej strategii SEO.
Jak działa Google?
By zrozumieć, od czego zacząć pozycjonowanie, warto poznać mechanizmy, według których Google tworzy rankingi. Jasne, że SEO to nie tylko Google, jednak to właśnie z tej wyszukiwarki korzysta ponad 92% internautów.
Musisz zdawać sobie sprawę, że gdy wpisujesz w wyszukiwarkę jakieś hasło, nie wyświetlają Ci się wyniki obejmujące wszystkie treści w Internecie. Widzisz jedynie strony zaindeksowane przez daną wyszukiwarkę. Jeśli występują jakieś problemy techniczne, witryna może się nie zaindeksować. Stan indeksowania swojego sklepu sprawdzisz w darmowym narzędziu Google Search Console.
Co więcej, wszystkie te witryny są ze sobą powiązane – linkami. Roboty Google pilnie przyglądają się owym linkom – im więcej wysokiej jakości stron linkuje do danej witryny, tym na wyższe miejsce ona zasługuje.
Wróćmy jednak do wyrażeń, które wpisujesz w wyszukiwarkę. Są to słowa kluczowe, które muszą znaleźć się na danej stronie, by wyświetlała się ona na konkretne zapytanie. Właśnie dlatego treści odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu sklepów internetowych, o czym więcej opowiemy za chwilę.
Pozycjonowanie sklepu internetowego zacznij od audytu technicznego
Większość sklepów internetowych jest tworzona na specjalnych platformach. Jedne z nich są lepiej zoptymalizowane pod SEO, drugie nieco gorzej. W pierwszej kolejności warto zatem zweryfikować możliwości techniczne danego oprogramowania i wprowadzić potrzebne zmiany. Bardzo istotne dla pozycjonowania sklepu internetowego są:
- Tagi title, meta description, opisy ALT itd.),
- Plik robots.txt i możliwość jego edycji.
- Przekierowania 301 w przypadku nieistniejących podstron.
- Linki kanoniczne (canonical).
- Przyjazne adresy URL.
- Automatyczne generowanie sitemap, czyli protokołu zawierającego istotne informacje o danej witrynie dla Google’a.
- Tag noindex dla podstron, które nie mają być uwzględniane przez Google.
- Certyfikat SSL.
- Szybkość ładowania strony.
- Obsługa Rich Snippets.
- Wdrożony słownik schema.org
Wybór słów kluczowych
Po kontroli kwestii technicznych przychodzi czas na wybór fraz, na jakie Twój sklep ma się pojawiać w wyszukiwarce. Oczywiście nie chodzi o to, by wyświetlał się on na jak najwięcej słów kluczowych. Zamiast tego postaw na te, które są silnie powiązane z zawartością Twojej strony.
Pamiętaj, że pozycjonowanie ma się przyczynić do wzrostu sprzedaży. Dlatego analizując słowa kluczowe, zawsze myśl o intencji użytkownika. Sam ruch jest bezwartościowy. O ruch, który przekłada się na wzrost konwersji, warto jednak walczyć.
To także etap, w którym warto przeprowadzić analizę konkurencji.
Na początku pozycjonowania radzimy skupić się na frazach z tzw. długiego ogona, czyli na przykład “Jaki laptop do 2000 zł”. Są one mniej konkurencyjne i znacznie łatwiej jest osiągnąć wtedy pierwsze efekty.
Content
Już na etapie uruchamiania sklepu warto liczyć się z tym, że prędzej czy później będą musiały pojawić się tam jakieś treści. Oczywiście im szybciej – tym lepiej. Teksty, które powinny znaleźć się w dobrze zoptymalizowanym pod SEO sklepie internetowym, to:
- opisy produktów,
- opisy kategorii,
- artykuły blogowe.
Pamiętaj jednak, że wszelkie treści powinny być tworzone w pierwszej kolejności dla użytkownika. Zadbaj o ich merytorykę – niech niosą ze sobą realną wartość. Oczywiście, że powinieneś umieszczać w nich słowa kluczowe – jednak z umiarem!
Linki
Linkowanie w SEO ma dwie twarze. Z jednej strony są to linki wewnętrzne, czyli odnośniki między różnymi podstronami w Twoim sklepie. Z drugiej – linki zewnętrzne, czyli te pochodzące z innych stron. Obie te kategorie mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania, dlatego warto o nie zadbać.
Pamiętaj jednak, że gdy mowa o linkowaniu zewnętrznym, liczą się przede wszystkim odnośniki pochodzące z jakościowych witryn, pozyskanie w sposób naturalny. Sztuczne linki (np. z różnego rodzaju for), mogą tylko zaszkodzić Twojemu sklepowi.
Dlatego zamiast “sprytnych” metod, postaw na przemyślaną strategię.
Kiedy pierwsze efekty pozycjonowania?
Musisz liczyć się z tym, że pozycjonowanie jest dziedziną marketingu, która wymaga cierpliwości. W przypadku nowych sklepów pierwsze rezultaty mogą być widoczne dopiero po 3-6 miesiącach. Nie zniechęcaj się jednak – gdy tylko zobaczysz efekty, przekonasz się, że warto było czekać!