
Osoby planujące rozpoczęcie handlu w internecie muszą na początku podjąć decyzję, w jakim modelu będzie pracował ich sklep. Możliwości jest bowiem wiele. Teoretycznie – możliwa jest nawet samodzielna instalacja i konfiguracja sklepu, możliwe jest też skorzystanie z platformy handlowej, grupującej wiele sklepów różnych klientów, działających w oparciu o jeden mechanizm. Oba te rozwiązania nie zawsze jednak dobrze się sprawdzają. W przypadku tego pierwszego – doprowadzenie mechanizmu sklepu do prawidłowego działania jest bardzo trudne, drugie rozwiązanie jest za to stosunkowo mało elastyczne – dlatego też bardzo często wybierane są dedykowane sklepy internetowe. Z jakimi kosztami jednak musimy się liczyć, wybierając taki model?
Liczmy koszty w całym okresie
Powszechną pułapką, w którą wpadają czasem przyszli sprzedawcy internetowi, jest liczenie jedynie kosztów początkowych. Jeżeli bowiem liczylibyśmy jedynie kwotę, niezbędną by sklep zaczął działać, to sklepy dedykowane stoją na przegranej pozycji. Kosztują one bowiem minimum kilka tysięcy złotych, podczas gdy sklep na platformie handlowej uruchamiamy za ułamek tej kwoty lub nawet za darmo, instalacja darmowego skryptu sklepu, jeśli tylko mamy choć trochę wiedzy, może być nawet darmowa – nie licząc oczywiście kosztów związanych z hostingiem, domeną etc.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, jeżeli nasz sklep ma nie tylko działać, ale też działać dobrze. Wtedy okazuje się, że koszt doprowadzenia teoretycznie darmowego sklepu do takiego poziomu (jeśli chodzi o wygląd i funkcjonalność), którego nie musielibyśmy się wstydzić, kosztuje wiele tysięcy złotych. Równie pechowy może być wybór platformy shoppingowej, gdyż tam wszystkie sklepy sprowadzone są do wspólnego mianownika, wyglądają i działają podobnie. Jeżeli chcemy rzeczywiście wyróżnić nasz sklep, możemy spotkać się z odmową właściciela platformy. Decydując się na sklep dedykowany, sami definiujemy, jakie funkcjonalności są dla nas kluczowe oraz jak sklep ma wyglądać – i takie oprogramowanie sklepu dostajemy. Dzięki temu nie musimy się stresować nadmiernymi kosztami, związanymi z dostosowaniem sklepu do naszych oczekiwań już w trakcie jego funkcjonowania, ani nie frustrują nas informacje, że nie da się zrobić tego, co sobie zażyczyliśmy.
Ile więc musimy wydać?
Dedykowany sklep internetowy oferowany jest czasem nawet za kilkaset złotych. Nietrudno się jednak domyślić, że w tej cenie dostaniemy jedynie gotowy skrypt sklepu, który na ogół i tak jest dostępny za darmo. Jeśli jednak nie mamy zbyt wygórowanych wymagań, to już za kilka tysięcy złotych jesteśmy w stanie otrzymać prosty, ale funkcjonalny sklep internetowy. Aby rozwiązanie było skrojone pod nasze potrzeby najczęściej musimy wydać kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W związku z ceną warto zdecydować się na taki wariant tylko jeśli od początku mamy konkretne potrzeby i wymagania. A dodatkowo stać nas na utrzymanie oprogramowanie – co również jest kosztowną kwestią.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.